Skład oleju silnikowego i jak często go wymieniać

Obecnie produkowane oleje silnikowe mają jedną wspólną cechę – ich skład. Olej w znacznej większości składa się z bazy olejowej, to około 80% jego składu. Ale sama baza nie zadba o silnik w wystarczającym stopniu. Dlatego tak ważne są uszlachetniacze dodane do oleju, czyli pozostałe 20% tego co może uczynić olej naprawdę dobrym.

 

Baza bez dodatków jest w zasadzie bezużyteczna. Podobnie rzecz ma się w przypadku całej masy dodatków w kiepskiej bazie olejowej. Dlatego tak ważna jest kombinacja odpowiednich dodatków z dobrą bazą oleju.

 

A co producenci dodają do bazy, by poprawić ich parametry? Poniżej lista najpopularniejszych grup dodatków:

  • detergenty – zmniejszają powstawanie zanieczyszczeń i złogów przyklejających się do metalowych powierzchni silnika, zapobiegają korozji
  • dyspergatory – sprawiają, że cząstki unoszą się w oleju zamiast ulegać koagulacji (łączeniu się) złogów w większe cząstki
  • przeciwutleniacze – spełniają rolę konserwantu, zapobiegają starzeniu się oleju
  • antyspieniacze – konserwanty, nie dopuszczają do tworzenia się piany w wyniku intensywnego mieszania się powietrza z olejem
  • dodatki smarnościowe – to głównie dodatki przeciwzużyciowe, związane z ekstremalnym ciśnieniem i pochłaniacze korozji
  • substancje usprawniające olej – w olejach mineralnych będą to substancje zwiększające lepkość, czy obniżające temperaturę płynięcia, w olejach syntetycznych to dodatki chroniące konkretne tworzywa np. uszczelki

 

Bez względu na rodzaj oleju i jego składowe, pamiętajmy o najważniejszym – odpowiedniej specyfikacji oraz REGULARNEJ WYMIANIE OLEJU co 10 – 15 tysięcy km lub raz do roku jeśli robimy mniejsze przebiegi. Pamiętajmy także o tym, że tzw. oleje Long Life, które mają wytrzymać 30 tysięcy km do wymiany, robią to tylko w bardzo specyficznych warunkach – niestety głównie laboratoryjnych. Dlatego nie wierzmy w to co podają producenci, ponieważ obecnie wiadomo, że Long Life się nie sprawdza, szczególnie w naszym klimacie, a duża część przedwczesnych awarii silników i osprzętu wynika ze zbyt rzadkich wymian środka smarnego.

 

Zapraszamy do naszego serwisu, gdzie nie tylko wymienimy olej ale także doradzimy jaki zastosować oraz jak często wymienić przy określonej eksploatacji.