Naprawy zawieszenia i układu kierowniczego

Naprawy zawieszenia i układu kierowniczego

Zawieszenie pojazdu wraz z układem kierowniczym to zespół mechanizmów, który decyduje o tym jak będzie poruszał się nasz samochód. Elementy zawieszenia, takie jak tuleje metalowo-gumowe, sworznie, gumowe obsady czy amortyzatory ulegają zużyciu w trakcie eksploatacji pojazdu. W momencie pojawienia się luzów na tych podzespołach nasz pojazd przestaje się poruszać w sposób precyzyjny, kierowca może mieć wrażenie, że pojazd nie do końca wykonuje jego polecenia. Zazwyczaj pierwsze objawy zużytych elementów zawieszenia nie dają o sobie znać w żaden spektakularny sposób i są możliwe do wychwycenia podczas jazdy tylko dla bardzo doświadczonego kierowcy z wiedzą mechaniczną. To właśnie na tym etapie pojazd powinien zostać naprawiony. Coroczne badanie techniczne pojazdu na stacji kontroli jest właśnie tym momentem, kiedy takie usterki powinny zostać zawczasu wykryte i w konsekwencji usunięte. Dobrym zwyczajem jest także poproszenie zaufanego mechanika, np. podczas wymiany oleju, aby przysłowiowo „rzucił” okiem na zawieszenie. Dla doświadczonego fachowca jest to dosłownie dwie minuty, a ewidentne usterki może on wychwycić natychmiast.  Należy przy tym pamiętać, że brak stuków z zawieszenia nie oznacza jego sprawności, ponieważ uszkodzone, oberwane tuleje zwykle nie generują stukania, tak jak wybite sworznie, łączniki stabilizatora lub drążki i końcówki kierownicze.

 

Jakie mogą pojawić się objawy, odczuwalne przez kierowcę, jeśli luzy w zawieszeniu lub układzie kierowniczym robią się coraz większe?  Najczęściej są to:

  • Przestawiona kierownica w lewo lub prawo od pozycji środkowej podczas jazdy na wprost.
  • Przestawiająca się kierownica oraz zmiany kierunku jazdy podczas przyspieszania lub hamowania – to częsty symptom mocnego uszkodzenia tulei wahaczy
  • Piski opon podczas jazdy na zakrętach, uszkodzenia zmieniły zbieżność kół
  • Opóźniona lub niewłaściwa reakcja pojazdu na ruch kierownicy
  • Wyczuwalny luz podczas bardzo delikatnego ale szybkiego ruszania kierownicy lewo-prawo
  • Przymus korygowanie przez kierowcę kierunku jazdy podczas hamowanie po przez odpowiednie ruchy kierownicą
  • Stuki zawieszenia na nierównościach
  • Metaliczne hałasy podczas jazdy na zakrętach
  • „Ścięte” opony na krawędziach zewnętrznej lub wewnętrznej
  • Wydłużona droga hamowania i pływanie pojazdu – uszkodzone amortyzatory

 

Koleją ważną kwestia jest to, że aby przemieszczać się w bezpieczny sposób oba powyższe układy nie tylko muszą być sprawne, muszą one być taż odpowiednio ze sobą zestrojone. O ich poprawnym zestrojeniu decyduje właściwie ustawiona geometria pojazdu, którą obowiązkowo trzeba wykonać po każdej, nawet najmniejszej naprawie w obrębie opisywanych układów. W dużej części pojazdów poza samą zbieżnością osi przedniej i tylnej ustawia się także kąt pochylenia kół oraz wyprzedzenie.

 

W naszym serwisie wykonujemy kompleksowo wszystkie naprawy układu zawieszenia i kierowniczego, a nalezą do nich między innymi:

  1. Wymiany wahaczy
  2. Wymiany tulei wahaczy
  3. Wymiany belek, kołysek zawieszenia
  4. Wymiany amortyzatorów
  5. Wymiany sprężyn zawieszenia
  6. Wymiany łożyskowań amortyzatorów
  7. Wymiany zwrotnic
  8. Wymiany drążków i końcówek kierowniczych
  9. Wymiany, naprawy, regeneracje przekładni kierowniczych
  10. Wymiany łączników stabilizatora oraz stabilizatorów
  11. Wymiany tzw. „cukierków” wahaczy, czyli specjalnych tulei mocujących, najczęściej, tylne wahacze podłużne do nadwozia pojazdu

 

Po każdej takiej naprawie wykonujemy, zależnie od pojazdu, ustawienie zbieżności lub pełną geometrię. Czynność ta jest przez nas wykonywana w technologii 3D na najnowocześniejszych przyrządach marki Hunter.

 

Ostatnim etapem wykonywanej przez nasz serwis naprawy zawieszenia jest ostateczne kontrola pojazdu na drodze. Weryfikacji takiej dokonuje zazwyczaj wyznaczony diagnosta stacji kontroli pojazdów lub mistrz warsztatu. Podczas próby drogowej weryfikowane jest faktyczne usunięcie usterek oraz kontrola prowadzenia pojazdu po zbieżności lub geometrii. W przypadku wykrycia jakichkolwiek problemów, samochód wraca na stanowisko naprawcze.

 

Z doświadczenia wiemy, że duża część warsztatów bagatelizuje kwestie kontroli pojazdów po naprawach, co niestety przekłada się na pojawianie się reklamacji. Dla nas pojazd naprawiony to zawsze pojazd odpowiednio sprawdzony po naprawie. Musimy mieć pewność, że to co wykonaliśmy w pełni zadowoli klienta i będzie no mógł bezpiecznie poruszać się swoim pojazdem.