Naprawy osprzętu silników

Naprawy osprzętu silników

W obecnych czasach budowa silników stała się niesamowici skomplikowana, ponieważ zostały one obudowane duża ilością osprzętu który z jednej strony ma poprawić ich osiągi, przy relatywnie niskim spalaniu, a z drugiej strony musi on zadbać o całą ekologię, którą wymuszają przepisy i ich normy spalin.

 

Z biegiem lat kolejne normy EURO zaczęły wymuszać aby spaliny zawierały coraz mniejsze ilości szkodliwych cząsteczek stały i tlenków azotu NOx. W początkowych latach za poprawę emisji odpowiadała tylko elektronika, czyli dodatkowe czujniki (sondy lambda, przepływomierze, czujniki MAP itp.) i bardziej precyzyjne sterowanie układem paliwowym (pierwotnie tzw. pośredni wtrysk paliwa) i zapłonowym, oraz typowe katalizatory ceramiczne.

 

Konstruktorzy silników musieli jednak myśleć też o poprawie wydajności silników, czyli maksymalizacji mocy przy minimalizacji konsumpcji paliwa. Wprowadzona elektronika tylko częściowo dawała taka możliwość, zaczęto więc stosować najpierw zmienne fazy rozrządu, następnie coraz śmielej sięgano po doładowanie za pomocą turbosprężarek i kompresorów, a to pozwoliło także na obniżanie pojemności. Obniżanie pojemności, czyli z angielskiego downsizing polegał na uzyskiwaniu tej samej mocy silnika przy niższej pojemności dzięki doładowaniu. Taki zabieg pozwolił ograniczyć konsumpcję paliwa w zakresie mniejszych obciążeń, w porównani do silników o większej pojemności ale porównywalnej mocy maksymalnej bez doładowania.

 

Innymi, kolejnymi rozwiązaniami, które wprowadzano by sprostać wprowadzanym normom spalin Euro 5 i 6X są między innymi:

  • zawory recyrkulacji spali (EGR niskiego i wysokiego ciśnienia)
  • chłodnice powietrza doładowania (intercoolery powietrzne oraz wodne)
  • chłodnice spalin dla recyrkulacji
  • bezpośredni wtrysk paliwa do komory spalania w pojazdach benzynowych
  • ciągłe podwyższanie ciśnienia wtryskiwanego paliwa (obecnie  w silnikach diesla nawet 2000bar)
  • filtry cząstek stałych DPF i FAP (potocznie zwane suche i mokre z dawkowaniem płynu Eolys czyli mieszaniny ferrocenu i dwutlenku ceru do paliwa)
  • katalizatory NOx
  • wtrysk Adblue (mocznik) do układu wydechowego, który wraz z katalizatorem SCR neutralizuje tlenki azotu.
  • Przepustnice spalin i układu dolotowego wspomagające działanie systemu EGR
  • Stosowanie w silnikach benzynowych wtrysku pośredniego i bezpośredniego równocześnie (obecne silniki benzynowe grupy VAG)
  • Filtry cząstek stałych GPF zastosowane w silnikach benzynowych

 

Nagromadzenie takiej ilości rozwiązań w nowoczesnych jednostkach napędowych sprawia, że ich prawidłowa diagnostyka i naprawa jest mocno utrudniona. Obecnie niewystarczająca jest bardzo zaawansowana diagnostyka komputerowa, ponieważ trzeba jeszcze umieć błędy i tzw. parametry rzeczywiste poprawnie zinterpretować aby wiedzieć gdzie jest awaria. Mechanicy którzy zajmują się takimi naprawami muszą się nieustannie doszkalać, aby zrozumieć zawiłości działania tych skomplikowanych rozwiązań, ponieważ bez tego mogą jedynie próbować coś wymienić na tzw. chybił trafił. Kolejnym utrudnieniem dla warsztatów jest to, że wartościowa dokumentacja techniczna, która często jest niezbędna, jest płatna  i warsztat musi to mieć wkalkulowane w swoja działalność.

 

Powyższe informacje przekonują, że tak skomplikowane naprawy powinny być wykonywane w serwisach naprawczych takich jak nasz, gdzie mechanicy na bieżąco zajmują się z diagnostyką i naprawami osprzętu w nowoczesnych jednostkach napędowych, ciągle się doszkalają i maja dostęp do najnowszej diagnostyki komputerowej oraz dokumentacji technicznej.

 

Zapraszamy klientów do serwisu Auto Artmot na naprawy osprzętu w nowoczesnych silnikach.

 

Poniżej przedstawiamy listę najpopularniejszych napraw w tej materii, które wykonujemy w naszym serwisie:

  1. Wymiana pasków osprzętu (pasków klinowych, wielorowkowych)
  • Wymiana rolek i napinaczy pasków
  • Wymiana kół napędowych pasowych
  • Wymiana kół pasowych wielomasowych z tłumikami drgań
  1. Naprawy układu wtryskowego
  • Kontrola i wymiana wtryskiwaczy
  • Wymiana / napraw pomp paliwa
  • Uszczelnianie pomp wtryskowych
  • Wymiana świec żarowych
  1. Naprawy układu zapłonowego
  • Wymiana świec zapłonowych
  • Wymiana cewek zapłonowych, modułów zapłonowych
  • Wymiana kabli zapłonowych wysokiego napięcia
  1. Naprawy systemu recyrkulacji spalin EGR
  • Wymiana i czyszczenie zaworów EGR
  • Wymiany chłodnic spalin
  • Wymiany i czyszczenie przepustnic wydechu
  1. Naprawy systemów Adblue
  • Wymiany, naprawy modułów Adblue
  • Czyszczenie, wymiana wtryskiwaczy Adblue
  • Wymiany grzałek systemu Adblue
  • Naprawy nieszczelności i wycieków mocznika
  1. Naprawy systemów oczyszczania spalin DPF / FAP / SCR /NOx
  • Wypalanie serwisowe filtrów DPF / FAP
  • Weryfikacja, czyszczenie, wymiana filtrów cząstek stałych, tlenków azotu
  • Wymiany czujników temperatury spalin
  • Wymiana sond lambda oraz sond NOx tlenków azotu
  • Wymiany czujników różnicy ciśnień spalin
  1. Naprawa systemów układu dolotowego
  • Wymiana, czyszczenie i adaptacja przepustnic
  • Naprawa nieszczelności w obrębie dolotu (problem ubogiej mieszanki)
  • Wymiana elektronicznych pedałów gazu
  • Naprawa układów odpowietrzania par paliwa
  • Wymiana / regeneracja kolektorów ssących
  • Naprawa układów powietrza wtórnego
  • Naprawa nieszczelności systemów turbodoładowania
  • Naprawa / regeneracja / wymiana turbosprężarek
  • Wymiana intercoolerów
  1. Naprawa układów podciśnienia
  • Naprawa nieszczelności podciśnienia
  • Wymiana pomp vacum